Viktigheten av en god markedsføringsstrategi
Viktigheten av en god markedsføringsstrategi kommer til uttrykk når man lager et budsjett for bedriften.
Hvis du ikke bruker tiden på å lage en fornuftig markedsføringsstrategi, vil du raskt kaste penger i alle mulige retninger, uten å få et ønsket resultat.
Vi har derfor satt opp noen punkter som det kan være lurt å begynne med:
Målgruppe
Start med å definere målgruppen din for bedriften, for de ulike produktene dine, og for hver av kampanjene dine.
Du får best effekt av markedsføringen din når du har en målgruppe som du retter markedsføringen mot, og husk på at en kampanje ikke kan treffe alle i målgruppen din hvis den blir for bred. Prøv derfor å være spesifikk.
Når du har funnet ut hvem målgruppen er, er det også lettere å vite hva de er interessert i, og dermed hvor det er verdt å plassere kampanjene dine.
Skill deg ut fra mengden
Finn hva det er som gjør deg unik. Hva er det som skiller deg ut fra konkurrentene dine, og forsøk å formidle det.
Når du annonserer produktet ditt eller bedriften din så er det viktig å være tydelig med hva kundene kan forvente av deg og hvordan det skaper mer verdi for dem.
Gjør deg synlig
Med markedsføring er målet alltid å øke målgruppens bevissthet om merkevaren din. Dette kan gjøres på mange måter, det kan gjøres via TV, blogg, sosiale medier, aviser, radio osv. Samt publisitet mellom kunder.
Når du bestemmer strategien din, bør du alltid ha den med deg i bakhodet. Og vurder nøye hvilke kanaler målgruppen din bruker. For at en markedsføringsstrategi skal ha best mulig effekt, er det viktig at kundene blir påvirket av budskapet ditt når de er mest mottakelige. Det er derfor viktig å huske de ulike mediene, og vurdere en kombinasjon.
Behold fokus
Husk at kundene dine er det viktigste når du driver med markedsføring.
Etter å ha gått gjennom punktene ovenfor, vet du nøyaktig hva som gjør deg unik. Markedsføring fungerer bedre ved å ha kunden i fokus enn ved å bare si at du er best. Kjenner du målgruppen din så har du en unik mulighet til å bare fortelle kunden hvordan tjenesten eller produktet ditt gjør noe bra for dem.
Forpliktelse
En markedsføringskampanje er sjelden en rask løsning. Det tar tid. Har du kontroll på punktene over, og har tid og mulighet til å følge kampanjene dine og tilpasse dem underveis, bør det skape suksess.
Lykke til med planleggingen av markedsføringsstrategien din!