Markedsfør bedriften din gratis på Instagram - få 15 tips til hvordan du kan bruke instagram
Er du ny på Instagram, og vil bruke Instagram til å markedsføre bedriften din, men ikke helt vet hvordan? Vi veileder deg her om hvordan du kommer i gang med markedsføringen på Instagram.
Først av alt er det viktig å sørge for at Instagram er det riktige mediet å bruke for deg.
Bransjene som er mest populære på Instagram er typisk bransjer som gjør det bra visuelt. Eksempler på det er: bil, skjønnhet, mote, klokker og smykker, reiser, mat osv. Hvis bransjen din faller inn i en av disse kategoriene, bør du definitivt vurdere å markedsføre deg på Instagram.
Korte fakta om Instagram:
- Det er over en milliard aktive brukere på månedlig basis
- 90 % av instagrambrukere følger en bedriftsprofil
- 500 millioner brukere er aktive på instagram hver dag
- Det er rundt 8 millioner bedriftsprofiler
- 3 090 500 norske brukere i juni 2022
55,5% av norges befolkning er på instagram. Instagram er med andre ord en bra kanal for å markedsføre bedriften din, og kanskje spesielt om målgruppen din er i alderen 16-34. Vi har laget en liste som kan hjelpe deg å markedsføre deg gratis på instagram
15 tips for å markedsføre deg gratis på Instagram
- Begynn med å lage deg en profil for bedriften din.
- Legg til linken til nettstedet ditt øverst i “bio”.
- Legg til kontaktinformasjonen din: telefonnummer, e-postadresse og adresse om det er relevant.
- Legg til et passende bilde som profilbildet ditt, for eksempel logoen din.
- Lag en strategi og planlegg hva du skal legge ut på hvilke dager. Du kan for eksempel velge å legge ut noe hver dag eller tre ganger i uken. Planlegg innleggene dine. Og forsøk å være konsekvent.
- Engasjer deg med følgerne dine ved for eksempel å stille dem spørsmål, eller lik og svar på kommentaren deres.
- Prøv å legge ut et innlegg eller en historie minst en gang om dagen.
- Sørg for å bruke hashtags. Hvis du har mange følgere, kan du til og med finne opp noen som kan gå viralt.
- Legg ut andre ting enn bare stillbilder. Du kan bruke videoer, lage Reels, Instastories og forsøk så godt du kan å svare på relevante private meldinger
- Du kan med fordel gi sneak peaks til kundene dine, f.eks en ny smakebit som slippes snart, eller neste sesongs nye varer og trender om du for eksempel selger klær og smykker.
- Hvis de ansatte gir samtykke, kan du legge dem ut mens de jobber eller har det gøy på jobben
- Følg kundene dine (de store kundene) og partnere. Du kan for eksempel spørre en av dine faste kunder om du kan nevne og eventuelt dele profilen deres. Hvis du har kjendiser som bruker tjenesten din, kan du også spørre dem om du kan legge ut et bilde med dem.
- Vær personlig – Instagram handler mer om menneskene bak telefonen. Fokuser på produktet ditt eller tjenesten, men også på deg selv og menneskene bedriften omgås.
- Bruk tid på å redigere og komponere en kort video for Instagram. Det trenger ikke være profesjonelt, men ingen gidder å se på et uskarpt bilde.
- Vær tålmodig – Har du nok tålmodighet, vil du sannsynligvis lykkes og nå ut til flere og flere. Sosiale medier er en fin måte å markedsføre virksomheten din på, men det krever tålmodighet, struktur og konsistens.
Lykke til med markedsføringen av bedriften din på Instagram!