Unngå disse tre feilene når bedriften vokser

Når du starter en gründervirksomhet, har du ofte en drøm om å se den vokse. Men har du tenkt over hvilke konsekvenser det får når det tar av og bedriften begynner å vokse? Vi deler tre "reverse hacks" som mange bedriftseiere dessverre fortsatt bruker, og hvordan du kan unngå å gjøre de samme feilene.


Vekst


Vekst er ofte en del av enhver gründers drøm. Paradoksalt nok kan denne delen av drømmen lett bli et mareritt som i verste fall kan sette en stopper for reisen. For en ung og liten bedrift er det ofte synonymt med få ansatte, få produkter, få kunder og få leverandører. Transparent og håndterbart.

Når en bedrift vokser, kan det bety flere ansatte, flere produkter, flere kunder og flere leverandører. Alt sammen parametere som fortsatt må opprettholdes like nøye som i begynnelsen.

1) Kultur spiser strategi til frokost


Et bærekraftig arbeidsmiljø og en sunn medarbeiderkultur er en av de myke verdiene som er vanskelig å måle og lett å glemme. På papiret er det tallene som forteller deg om virksomheten din gjør det bra eller dårlig. Det er tallene som dikterer mulighetene for utvikling, ekspansjon og vekst. Derfor er det en fallgruve som mange bedriftseiere går i når menneskene bak tallene blir neglisjert.

Å etablere og opprettholde et bærekraftig arbeidsmiljø og en sunn medarbeiderkultur er en av de beste og viktigste investeringene du kan gjøre i virksomheten din. Medarbeidere som trives, gjør ikke bare en bedre jobb og har færre sykedager, de fungerer også som ambassadører som aktivt eller passivt bidrar til å tiltrekke seg nye talenter.

Så neste gang du som leder irriterer deg over at medarbeiderne virker umotiverte eller mistrives, kan du benytte anledningen til å reflektere over hva du aktivt har gjort for å motivere dem - og husk at det ofte er dyrere å erstatte en medarbeider enn å ta tak i utfordringene. Kanskje innfører du en felles frokost på fredager, muligheten til å jobbe hjemmefra eller noe helt annet.  

For til syvende og sist kan selv den skarpeste strategi bli kvalt av en dårlig kultur.

2) "Vi har alltid gjort det på denne måten"-fellen


Når man bygger opp en virksomhet fra grunnen av, utvikler man gjerne arbeidsprosesser underveis som dekker behovene her og nå. Men på et eller annet tidspunkt kan bedriften ha vokst ut av de gamle verktøyene og prosessene.

De første som oppdager behovet for en oppgradering, er ofte de ansatte som er ansvarlige for den daglige driften. Som bedriftseier kan du prøve å legge merke til om det gjøres narr av arbeidsprosessene eller verktøyene som brukes. Hvis de ler av det faktum at de bruker mye tid på en ellers rask oppgave. Dette kan være et tegn på at det er på tide med en oppgradering.

Og husk at selv om det er behov for en oppgradering eller utskifting, betyr ikke det at den forrige metoden eller det forrige verktøyet var mislykket. De har tross alt ført virksomheten så langt at de ikke lenger passer til organisasjonens størrelse.

Så neste gang du får en kommentar fra en ansatt og svarer "fordi vi alltid har gjort det slik", bør du stoppe opp og vurdere om det er på tide med en oppgradering.

3) Ansett med omtanke


Når du har drevet virksomheten din helt fra starten av, har du opparbeidet deg en vane med å ha en finger med i spillet i hver eneste lille prosess, beslutning og endring - og denne trygge og velkjente vanen kan være utrolig vanskelig å bryte. Men hvis du eier en bedrift som vokser jevnt og trutt, må du rett og slett lære deg å gi slipp.

For å unngå den angstfremkallende tanken på å miste kontrollen bør du legge en strategi for hvordan du ansetter de rette personene til spesifikke roller. Husk at de ansatte helst skal ha erfaringer, talenter og kunnskaper som du selv ikke har. De ansatte skal være et supplement til deg og bedriften din, ikke bare et par ekstra hender.

Altfor mange sjefer hopper over forarbeidet og ender opp med ansatte de ikke stoler på, og bruker i stedet energien sin på detaljstyring.

Og man trenger nok ikke være Einstein for å skjønne at detaljstyring er en rask og sikker måte å kvele gnisten i medarbeiderne på.

Del denne posten

Relaterte artikler