Tips til alle frilansere

Har du lyst til å begynne å frilanse? Det skjønner vi godt, det er mange fordeler med det! Du får stor frihet og mulighet til å teste en forretningsidé, og du kan bestemme din egen arbeidstid.

Frilans kan noen ganger føles som en jungel, kanskje særlig i begynnelsen, men også når man har jobbet en stund. På Qred vil vi selvfølgelig at du lykkes så her kan du lese noen av tipsene våre!

Hva er frilans?

Kort oppsummert kan man si at arbeidsmessig betyr det mer frihet, men også mer ansvar.

En frilanser jobber selvstendig. Du er ikke ansatt av noen andre, men tilbyr tjenester på egenhånd. Sammenlignet med en vanlig jobb hvor du er ansatt og får lønn, er du i stedet ansvarlig for dine egne timer, finne kunder, ta deg av fakturering, regnskap, m.m.

Tips! Hvis du trenger finansiering (kanskje til markedsføring, en programvare eller du trenger et kontorlokale), så ta gjerne en titt på bedriftslånene våre.

Hvordan starter jeg?

Ok, så nå som vi vet hva frilans er så skal vi ta en titt på hvordan du faktisk kommer i gang. Første steg er å sette opp en plan! Når du lager planen, bør du vurdere:

Hva?

Dette er selvsagt åpenbart, men det er viktig å tenke på hva du faktisk skal gjøre og tenke på hvordan du kan gjøre det bedre enn andre. Fokuser på det du er god på, tanken er at du skal tilby kompetanse!

Hvordan?

Ja, hvordan vil du tilby tjenestene dine? Det kommer selvsagt helt an på det første spørsmålet (hva du gjør), men uansett er det bra å ha en klar plan for hvordan du skal få inn kunder, arbeidsrutiner og lignende før du setter i gang.

Fremtiden!

Det er også viktig å ha en fremtidsplan. Planlegg først hvordan du skal starte, men ikke glem å tenke på hvor lenge du vil at det skal vare, hvordan du vil evaluere arbeidet ditt og hvordan du kan utvikle virksomheten din.

Hvordan blir jeg en god frilanser?

Finn en nisje

Tanken er som sagt at du skal tilby din kompetanse! Men hvordan skaffer man seg egentlig kompetanse?

Det er lettere å bli ekspert på noe hvis du har fokus på et spesifikt tema. Blir du skikkelig god i noe, vil det igjen føre til at det blir lettere å finne jobb. Du vil kunne komme med bedre forslag og gjøre en mye bedre jobb og dermed bli mer konkurransedyktig, noe som ofte fører til at du får flere henvisninger.

Sett de riktige prisene

Det kan være fristende som ny frilanser å selge tjenestene dine billig med ideen om at det vil tiltrekke seg kunder. I virkeligheten er det imidlertid noe å være forsiktig med – en lav pris kan få folk til å tvile på ferdighetene dine.

Hvis noen ansetter deg, vil de sannsynligvis jobbe med en profesjonell, noen de kjenner har kunnskap! Det er derfor viktig at du viser at du har kunnskap med din pris.

Se gjennom hvordan det ser ut i bransjen din, beregn hvor mange timer jobben vil ta og sett deretter en rimelig pris. Jo mer erfaring du får, jo mer bygger du på "porteføljen", noe som betyr at du kan kreve en høyere pris.

Tips! Prøv alltid å holde prosjekter til en rimelig timepris. Hvis arbeidsgiveren din har en fast pris for et prosjekt så ikke la de legge til masse ekstra jobb. Noen ganger er det ikke mulig å forhandle om prisen på prosjektet, da kan du i stedet prøve å forhandle om arbeidsmengden – du kan tilby å gjøre en del av prosjektet!

Ikke ta på deg for mye

Å ta på seg for mye arbeid er en klassisk felle som de fleste frilansere går i. Ofte er det fordi man blir så motivert av alle tilbudene man har foran seg, eller fordi et prosjekt tar lengre tid enn forventet.

Hvis du er ny, foreslår jeg at du starter litt lett og prøver deg frem. Få en følelse av hvor lang tid et prosjekt tar, inkludert prosjektplanlegging, møter, produksjon og alt det innebærer. Når du har en bedre forståelse for hvor lang tid en jobb tar så kan du begynne å legge til flere.

Hold deg til tidsfrister

Å fullføre et prosjekt i tide er ofte noe som arbeidsgivere prioriterer svært høyt.

Det er ikke uvanlig at en arbeidsgiver ansetter en som holder tidsfrister og gjør en litt dårligere jobb enn en som gjør en perfekt jobb, men ofte leverer for sent. Prøv derfor alltid å levere i tide eller til og med før – det kan du ofte få mye igjen for.

Skulle noe likevel ta mer tid enn forventet så sørg for å gi beskjed i god tid. Prøv å være så enkel å jobbe med som mulig og tilby alltid løsninger hvis noe uventet skulle skje.

Lag klare avtaler

Det er viktig at alt som er bestemt er klart.

Lag en mal (oppgavebeskrivelse) for dine prosjekter som inneholder frist, pris og hva oppgaven innebærer. Ta for vane å alltid fylle ut malen og deretter sende den til din arbeidsgiver for å få den godkjent. På denne måten får du både et klart bilde av hva som gjelder og det blir lettere å fange opp misforståelser.

En tydelig oppdragsbeskrivelse hjelper deg også juridisk dersom det oppstår en konflikt eller dersom klienten går konkurs.

Hvordan finner jeg oppdrag?

Nå er du klar til å begynne å frilanse, men hvor finner du kundene?

Det er vanskelig å gi eksakte svar på hvor du finner kundene dine, hva som fungerer best avhenger veldig av bransjen du jobber i. I bunn og grunn handler det om markedsføringen din av deg selv og tjenestene du tilbyr. 

Bruk digitale plattformer

Det er mange plattformer som hjelper arbeidsgivere med å finne hverandre. Du kan også se om du kan finne grupper på Facebook og LinkedIn i din nisje, og søke etter forum på internett og legge ut tilbud.

Tips! Ikke vær redd for å tenke internasjonalt, du kan enkelt bruke tjenester som Fiverr som kan være til hjelp.

Ring kundene

Å ringe er fortsatt den mest direkte måten å nå noen på. Ser du en mulighet for samarbeid, kan du gå være i forkant av konkurrentene dine ved å ringe ut til potensielle kunder istedenfor å sende en mail.

Benytt deg også av kontaktnettverket ditt! Ikke vær redd for å ringe og spørre folk du tidligere har jobbet for om de trenger hjelp, eller kjenner noen som kan trenge hjelp.

Lag din egen nettside

Å få kunder til å komme til deg på egenhånd er en annen god måte å få kunder på, konseptet kalles ofte «inbound marketing».

En god måte å jobbe med inbound marketing på er å sette opp en nettside. Sørg for at det ser pent og profesjonelt ut, og bruk litt tid på å optimalisere det for søk. Hvis du vil ha tips til hvordan du kan søkeoptimalisere en nettside, kan du lese vår SEO-guide for småbedriftseiere.

For noen bransjer fungerer betalte annonser også bra for å drive trafikk til nettstedet, spesielt hvis det er nytt og SEO-arbeidet ditt ennå ikke har trådt i kraft (det tar tid før Google rangerer siden din, det sies vanligvis at betalte annonser er som med et sprintløp mens SEO er et maraton). Les gjerne vår guide til det grunnleggende om Google-annonsering hvis du trenger hjelp.

Håper det hjalp, lykke til med frilansingen!

Del denne posten

Relaterte artikler