Generation Z - Dette kan generasjonen tilby bedriften din

Generation Z - Dette kan generasjonen tilby bedriften din

Vi har alle erfart at vi beveger oss inn i en mer online og digital verden, også når det kommer til hvordan vi jobber. Og vi har eksperter i denne verden som går mellom oss, lær å se dem her.

Generasjon Z, Post-millennials, mobilgenerasjonen - Kjært barn har mange navn. Dette er generasjonen som har vokst opp med internett, smarttelefoner, nettbrett og bærbare datamaskiner. De er mer uavhengige og alle disse mediene er en del av deres miljø og deres hverdag. Som foreldre til denne generasjonen står det ikke lenger om barnet skal ha telefon, datamaskin eller nettbrett, men heller når og hvilken modell det skal være. Mange i denne generasjonen har veldig tidlig tilgang til telefoner, nettbrett og datamaskiner, dermed har de også hatt utrolig enkel tilgang til en gigantisk informasjonskanal – Internett.


Fun facts om generasjon Z

Visste du at…

98% eier en slags smarttelefon?

36 % ser på TV

de ser 83,7 min online video hver dag

av surfer ca. 170 min på mobilt internett hver dag

de bruker ca. 70 min om dagen på sosiale medier.

Blir de yngre og yngre?

Mange tror at generasjon Z blir yngre i sin oppførsel. Den amerikanske forskeren Jean Twenge mener at 18-åringer oppfører seg som 15-åringer tidligere gjorde, og 13-åringer oppfører seg som 10-åringer. Twenge tror at de blir opprørske, mer tolerante og late, mindre glade og totalt uforberedte på voksenlivet. Som et eksempel mente 18 % av generasjon Z at man som 13-åring burde ha en smarttelefon, mot 4 % av generasjon X.

Arv eller miljø?

Mange mener miljøet i samfunnet har endret seg betydelig sammenlignet med tidligere generasjoner, andre mener at utdanning og oppdragelse fra foreldre også må med i forklaringen. En annen forklaring kan være at også under Generasjon X og Y har det vært en stor utvikling og det har gått fort med teknologien og begge generasjonene er begravet i hver sin skjerm.

Generasjon Z som kommer etter ser derfor sjelden hvordan man skal opptre som voksen, løse konflikter, handle med mennesker i det virkelige liv eller konfrontere mennesker som ikke tenker det samme som en selv. Så hvem sin feil er det egentlig?

Generasjon Z er eksperter

Men hva er de eksperter på? Du kan sannsynligvis ikke gi dem en verktøykasse og forvente at de skal bygge noe fra bunnen av. Men gi dem en datamaskin, så kan de finne ut hvordan de skal løse problemet. Det viktigste for deg som selskap er å vite hvordan du håndterer generasjon Z både som ansatt men også som kunde.

Hva skal de jobbe med?

Hvis du setter en fra generasjon Z med en enhet med internett, kan du være rimelig sikker på at din tilstedeværelse på internett blir bedre. Kanskje ikke med alle, men den desidert største delen av generasjon Z, dette er fordi de hver dag gjennom oppveksten har vært omringet av media hele tiden. Din markedsføring, nettside, sosiale medier og så videre vil trolig derfor bli bedre.

De forventer også mer og rask tilbakemelding. På samme måte forventer de å stige raskt i gradene, raskere enn andre generasjoner. Mer enn 50 % forventer å bli forfremmet to ganger i løpet av de første fem årene.

Hvordan rekruttere generasjon Z

Generasjon Z er mindre risikabelt enn X og Y. Trygge yrkesvalg går generelt foran ønsket om selvrealisering. Selv om generasjon Z ikke ser et like hardt skille mellom arbeid og fritid som tidligere generasjoner, forventer de mer av arbeidsgiveren sin. Et eksempel på dette er at generasjonen krever å kunne jobbe når og hvor de vil. Så hvor fleksibel er virksomheten din, bør du spørre deg selv?

I tillegg vil post-millennials fungere for alle og alt de kan stå innenfor. Det er viktigere med bærekraft, verdier og så videre enn det er hvor mye penger de tjener. Man snakker mer og mer om hva man jobber med enn hva som står på lønnsslippen.

Post-millennials skiller seg også ut fra millennials når det kommer til utdanning. Man har mindre sannsynlighet for å ta opp studielån og fullføre grunnutdanning eller kurs. Her verdsetter man personlig utvikling og livslang læring mer enn et vitnemål. Et eksempel er hvor mange veiledninger og undervisningsmateriell som finnes på f.eks Youtube. I dag kan du bli en fullt fungerende programmerer ved å surfe rundt og se videoer på Youtube.

Egenskaper og fordeler

Noen ting er annerledes enn tidligere generasjoner. Her har vi listet opp noen

Evne til å konsentrere seg

Det vil si hvor lenge man kan holde på oppmerksomheten og fokusere på en bestemt ting. Typisk er det mindre i denne generasjonen sammenlignet med de tidligere, det antas at dette har sammenheng med måten generasjon Z fanger opp og behandler informasjon og nyheter. De er vant til medier som Twitter, Instagram og lignende hvor du raskt scroller videre.

Multitasking

Det de mister i konsentrasjon, får de i multitasking. Generasjon Z er mer vant til å sitte ved datamaskinen, skrive notater og se på TV i bakgrunnen. Ting som tidligere generasjoner ellers har det vanskelig med.

Selvstendig eller gruppearbeid

"Jeg kan selv!" har aldri vært mer sant. Vi ser en økning i selvstendig næringsdrivende og frilansere og det har vært der de siste årene.

Digital pioner

Å være en digital pioner eller en tidlig bruker betyr at du er rask til å svare på endringer og nyheter innen teknologi og apper. 40 % av generasjon Z-erne svarer at en pålitelig WI-FI-tilkobling er viktigere enn toaletter på offentlige steder, restauranter, kafeer og lignende.

Face-to-face

Generasjon Z kommuniserer fullstendig skriftlig, enten det er e-post, tekstmelding eller andre tekstmedier eller ansikt til ansikt gjennom Facetime, Google Hangouts, Skype eller annen videoløsning. Å ringe regelmessig kan virke skremmende, og noe de helst unngår.

Varemerker er ikke så viktig

Mens tidligere generasjoner har lagt stor vekt på merkevarer, er det noe denne generasjonen er svært lite interessert i. Det er viktigere med rabatter, utseende, leveringstid og kjøpesummen er riktig. Riktig pris har blitt et samfunnsspørsmål for generasjon Z. Så de liker å rådføre seg med venner, søke videre, se film og kontakte omgangskretsen om merket og produktet. Youtube har blitt et mer populært verktøy i kjøpsprosessen.

Influencer

Sosiale påvirkere spiller en større rolle og kan være avgjørende for om generasjonen kjøper fra selskap a eller selskap b, selv om det er samme produkt, pris og leveringsbetingelser. Dersom en influencer har anbefalt produktet fra firma b, vil de, til tross for høyere pris og lengre leveringstid, trekke kunden inn i butikken sin. På samme måte er emballasje også veldig viktig ettersom det blir tatt flere og flere bilder og filmgenerasjonskjøp.

Åpenhet og kommunikasjon teller høyt

Samlet sett, enten det er en fysisk jobb som snekker eller kontorjobb innen markedsføring, forventer generasjon Z mange tilbakemeldinger, åpenhet og kommunikasjon. Det du gir, får du også tilbake.

Ha det gøy med selskapet og med generasjon Z!

Del denne posten

Relaterte artikler